Opłata członkowska na rok 2025 wynosi 80 zł.
Sezon morsowy liczymy tak jak rok kalendarzowy czyli od stycznia do grudnia.
Listę aktywnych członków aktualizujemy do końca stycznia bieżącego roku.
Statut tutaj
Deklaracja przystąpienia do stowarzyszenia tutaj
Oświadczenie: tutaj
(Bank Pekao S.A.)
14 1240 3129 1111 0010 7166 8056
Tytuł przelewu powinien mieć postać:
składka za rok [rok] – [imię] [nazwisko]
Poniżej przedstawiamy wzór polecenia przelewu
Czysty plik do pobrania tutaj
- nosisz godnie strój klubowy
- stały kontakt na grupie messenger + Grupa Morsy Opoczno na FB
- pierwszeństwo zapisu na wycieczkach z ograniczoną liczbą miejsc
- pierwszeństwo zapisu na imprezach grupowych z ograniczoną liczbą miejsc
Na co te składki, o których płaceniu ciągle przypominamy? Otóż jesteśmy jako Opoczyński Klub Morsów zarejestrowani w ewidencji Starostwa Powiatowego jako Stowarzyszenie.
Każda zmiana w składach Zarządu, uchwały, itp wymagają adnotacji w dokumentach i opłat w kasie Starostwa
Ze składek mamy zakupiony baner pod którym na niedzielnych morsowaniach robimy sobie zbiorczą fotkę (to już drugi, bo pierwszy się w sposób naturalny zużył), mamy dwa tzw. ,,huzary" których używaliśmy na imprezach wyjazdowych. Mamy głośnik (też już drugi, bo pierwszy został na licznych wycieczkach ,,wyeksploatowany"). Co roku dokładaliśmy do imprez organizowanych na zakończenie sezonu morsowego, a ponieważ ostatni sezon zakończył się pandemicznie - zakupiliśmy Wam maseczki z logo klubu (wciąż nie wszyscy członkowie odebrali je od prezesa). Podpierając się pieniędzmi, które udało nam się otrzymać od Starostwa zakupiliśmy 13 pontonów na letnie spływy. Zamówiliśmy (i wciąż czekamy na przesyłkę) namiot saunowy i będziemy musieli dokupić do niego piecyk i podłogę. Opłata roczna wynosi 50zł i skarbnik nie śpiąc po nocach pilnuje każdej złotówki i z każdej Waszej złotówki Zarząd skrupulatnie się rozlicza. Co roku, na Walnym zebraniu Opoczyńskiego Klubu Morsów przedstawiane jest sprawozdanie finansowe, do którego każdy członek Klubu ma wgląd. To tyle przynudzania. Podsumowując: na pewno nie jest to 50 zł wyrzucone w błoto. Każda złotówka wraca do Was w postaci sprzętu wykorzystywanego przez Was
1. Co to są składki członkowskie w stowarzyszeniu? Kto ustala wysokość składek?
Składki członkowskie to obowiązkowe wpłaty członków stowarzyszenia
na rzecz stowarzyszenia. Zbierane są zarówno w stowarzyszeniu
rejestrowanym w KRS, jak i w stowarzyszeniu zwykłym zgłaszanym do
ewidencji w starostwie.
W myśl art. 2. ust. 1 Ustawy - Prawo o stowarzyszeniach z dn. 7
kwietnia 1989 r. (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 210 z późn. zm.)
„stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o
celach niezarobkowych”. Nie znaczy to, że stowarzyszenie nie może
posiadać majątku, niezbędnego do realizacji swoich celów. Ustawa
określa składniki majątku, a jednym z nich są składki członkowskie.
Art. 33 ust. 1 Ustawy ujmuje to tak: „Majątek stowarzyszenia
powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów,
dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia
oraz z ofiarności publicznej”.
Informacje o sposobie uzyskiwania składek członkowskich (czyli o tym
kto ustala, zmienia ich wysokość, kto je zbiera itp.) muszą być
umieszczone w statucie stowarzyszenia (w przypadku stowarzyszenie
zwykłego informacje te powinny znaleźć się w regulaminie).
Płacenie składek członkowskich jest jednym z najważniejszych
obowiązków członków stowarzyszenia, a uchylanie się od tego
obowiązku może być powodem wykluczenia z grona członków
stowarzyszenia. Z obowiązku uiszczania składek członkowskich z
reguły (zwyczajowo) zwalniani są tzw. członkowie honorowi
stowarzyszenia (czyli osoby zasłużone dla organizacji; informację o
tym kto może zostać takim członkiem i jakie są zasady nadawania
takiego tytułu określa statut).
2. Czy składki są obowiązkowe? Czy jeśli ich nie zbieramy to coś nam grozi?
Składki są obowiązkowe. Informacje o sposobie uzyskiwania składek
członkowskich (czyli o tym kto ustala ich wysokość, kto je zbiera,
itp.) muszą być umieszczone w statucie stowarzyszenia (art. 10 ust.
1 pkt 7).
W ustawodawstwie nie ma aktów prawnych określających sankcje prawne
wobec stowarzyszeń, które składek nie zbierają. Dla wielu
stowarzyszeń składki członkowskie są podstawą bytu i najważniejszym
źródłem uzyskiwania środków na działania. W takich stowarzyszeniach
członkostwo zależy od wywiązywania się z tego obowiązku. Z kolei
stowarzyszenia realizujące duże projekty i prowadzące działania ze
środków innych niż składki członkowskie (dotacje, granty itp.)
często przywiązują mniejszą wagę do tego źródła majątku. W takich
stowarzyszeniach wpływy ze składek są niewielkie, w stosunku do
środków pozyskiwanych z innych niż składki źródeł, a zaległości
składkowe nie są przyczyną restrykcji czy wykluczenia ze
stowarzyszenia.
3. Kto ustala wysokość składek?
W ustawodawstwie nie ma aktów prawnych określających wysokość
składki członkowskiej w stowarzyszeniu. Zależy to od statutu
stowarzyszenia. Zazwyczaj wysokość i częstotliwość płacenia składek
przez członków ustala zarząd. Walne zebranie członków może
zatwierdzić uchwałę zarządu o składkach, może ją zmienić. Równie
dobrze może to być w całości kompetencja walnego – ustalanie
wysokości i częstotliwości płacenia, jak też określenie sankcji
wobec członków uchylających się od tego obowiązku.
Podsumowując – składki członkowskie są ustalane albo przez walne
zgromadzenie członków albo przez zarząd, a regulują to zapisy w
statucie danego stowarzyszenia.
4. Czy od składek członkowskich płaci się podatek dochodowy? Czy urząd skarbowy może obłożyć składki członkowskie podatkiem VAT?
Jeśli chodzi o VAT to może się zdarzyć, że urząd skarbowy każe
zapłacić podatek VAT, ale tylko w sytuacjach, jeśli składki
członkowskie są faktycznie zakupem jakiejś usługi (zgodnie z art. 5
ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowane są m.in. odpłatna
dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).